Nieuwe beleidsregels nadeelcompensatie

De wettelijke regeling over nadeelcompensatie zoals deze al in 2013 in de Algemene wet bestuursrecht is opgenomen, is nog steeds niet in werking getreden. Verwacht wordt dat dit niet eerder zal gaan plaatsvinden dan wanneer de Omgevingswet van kracht zal worden (streefdatum: 2021).

In de Handleiding nadeelcompensatie bij infrastructurele maatregelen, die op 20 juli 2018 door het kabinet naar de Tweede Kamer is verzonden, is getracht om meer eenvoud en duidelijkheid aan te brengen op het terrein van het nadeelcompensatierecht.  Immers, op dit moment worden door de diverse bestuursorganen nog steeds hun eigen en verschillende regelingen gehanteerd.

Deze handleiding is opgesteld door een werkgroep, waarin overheden, bedrijfsleven en deskundigen hebben samengewerkt. Naar verwachting  zal deze handleiding zowel aan overheden als de rechter een goed handvat bieden bij de afhandeling van schadeverzoeken.

Mede naar aanleiding van deze nieuwe handleiding is de Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Milieu 2014 van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat gewijzigd. Deze wijziging is op 1 januari 2019 in werking getreden.

In deze nieuwe beleidsregels is een nieuwe methode opgenomen voor het vaststellen van de schade die onder het normaal maatschappelijk risico of het normaal ondernemersrisico valt.

Wanneer schade wordt geleden ten gevolge van infrastructurele maatregelen (denk aan wegwerkzaamheden of andere infrastructurele maatregelen), dan worden de volgende schadebedragen niet vergoed:

  1. Schade van maximaal € 500,– voor een particulier en
  2. Schade van maximaal € 1.000,– voor een ondernemer.

Daarnaast blijft schade in de vorm van inkomensschade van maximaal 2 % van de normomzet van een onderneming in principe voor eigen risico. In principe wordt hiervoor een referentieperiode van drie aan de schadeperiode voorafgaande jaren gehanteerd.

De omvang van het normaal ondernemersrisico wordt, in grote lijnen, op de volgende wijze beoordeeld:

Stap 1: Is er sprake van een normale infrastructurele maatregel?

Stap 2: Is er sprake van bagatelschade en wordt het minimumforfait overschreden?
Stap 3:

  1. Eerste fase: wordt de omzet- of kostendrempel (ingangsdrempel) overschreden?
  2. Tweede fase: wordt na overschrijding van de ingangsdrempel het forfait overschreden?

Stap 4: Indien de maatregel langer dan twee jaar duurt: verlagen drempel en forfait.

Nieuw in deze regeling is, dat in de eerste fase de schade niet exact berekend hoeft te worden en er  geen deskundigenbijstand vereist is.  Hierdoor kan via snellere en goedkopere procedures een besluit worden genomen op een verzoek om nadeelcompensatie.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Mail mij dan: [email protected].