Valkuilen voor verhuurders van woningen

Tijdelijke huurcontracten

Zoals waarschijnlijk bij velen bekend zal zijn, biedt de wet de mogelijkheid om een woning tijdelijk te verhuren voor een periode van maximaal twee jaren. In principe bestaat er dan geen recht op huurbescherming, mits de beëindiging van het huurcontract tijdig en correct plaatsvindt.

Opzegging tijdelijke huurcontracten

Opzegging van het tijdelijke huurcontract dient te geschieden bij aangetekende brief of bij deurwaardersexploit. Het gaat hier alleen om een aanzegging dat de huur is beëindigd op het moment van het einde van het huurcontract.

Belangrijk is dat de opzegging binnen een bepaalde termijn dient te gebeuren. Er dient niet later dan een (1) maand en niet later dan drie maanden voor het einde van het contract opgezegd te worden. Deze termijnen zijn belangrijk, want wanneer te vroeg of te laat wordt opgezegd, is er sprake van een huurovereenkomst met onbepaalde termijn.

Het is belangrijk om in de huurovereenkomst ondubbelzinnig te vermelden dat er sprake is van een tijdelijk huurcontract, zodat daar geen misverstand over kan ontstaan.

Uit jurisprudentie blijkt dat rechters hier kritisch op zijn en regelmatig een uitspraak doen in het voordeel van de huurder. Voorzichtigheid is dus geboden.

Oneerlijke bedingen

Bezien vanuit europeesrechtelijk perspectief (o.a. Richtlijn 93/13) is een aandachtspunt dat er geen sprake dient te zijn van een oneerlijk beding. Ook in dergelijke gevallen wordt er regelmatig beslist in het voordeel van de huurder.

Huurachterstanden en ontruiming

Op 1 januari 2021 is het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening in werking getreden. Artikel 2 daarvan luidt als volgt:

De verhuurder van een tot bewoning bestemde onroerende zaak verstrekt als er achterstand is in het betalen van de huur de contactgegevens van de huurder en de hoogte van de achterstand aan het college voor schuldhulpverlening, als hij:

  1. Inspanning heeft geleverd om in persoonlijk contact te treden met de huurder om deze te wijzen op mogelijkheden om betalingsachterstanden te voorkomen en te beeindigen;
  2. De huurder gewezen heeft op de mogelijkheden voor schuldhulpverlening;
  3. De huurder ten minste eenmaal een schriftelijke herinnering heeft gestuurd over de betalingsachterstand; en
  4. Bij die schriftelijke herinnering heeft aangeboden om met schriftelijke toestemming van de huurder zijn contactgegevens aan het college te verstrekken en de huurder daarop niet afwijzend heeft gereageerd.

Dat betekent dat er aan de verhuurder een extra verplichting wordt opgelegd voordat tot dagvaarding kan worden overgegaan bij een huurachterstand.

Kortom, bij verhuur dient men alert te zijn op een aantal juridische valkuilen. Mocht u hierover meer advies willen, neem dan contact op met ons kantoor.